Waarom geur

In een wereld waar branding alles is, is geurmarketing een belangrijke pijler voor het ontwikkelen van een succesvolle merkidentiteit. Het creëren van gedenkwaardige ervaringen en emotionele banden met consumenten is essentieel om consumentenuitgaven en merkentrouw op lange termijn te winnen.

Geur is ons krachtigste zintuig. Door geur te gebruiken, kunnen merken op een dieper emotioneel niveau contact maken met consumenten. Dit resulteert in een ervaring die langer blijft hangen.

Geur kan nieuwe klanten aantrekken, de omzet verhogen, de waardeperceptie verbeteren en de merkherkenning en klanttevredenheid vergroten.

geurmarketing; een type sensorische marketing gericht op de reukzin.

Geurmarketing is meer dan alleen het verspreiden van een aangename geur in een ruimte. Bij het ontwikkelen van een geur voor een merk is het de kunst om een geur te kiezen die de merkidentiteit, marketingboodschappen en doelgroep benadrukt. Geurmarketing heeft het vermogen om gedrag te beïnvloeden en bijna onmiddellijk herinneringen op te roepen. In combinatie met andere marketingsignalen kan geur een merkervaring versterken en een langdurige band met de consument tot stand brengen.

Wanneer Air Aroma samenwerkt met een klant om een signatuurgeur exclusief voor een merk te creëren, wordt de geur een olfactorisch logo, een onderscheidend, identificeerbaar en krachtig onderdeel van de intellectuele eigendom van een merk.

Olfactorische

/

Geheugen

Onze reukzin beïnvloedt 75% van onze dagelijkse emoties. De kracht achter ons reukvermogen is de nauwe verbinding tussen de reukklier, die geur registreert. En het limbisch systeem, dat emoties en herinneringen regelt.

Geurreceptoren in de neus zijn rechtstreeks verbonden met het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor geheugen en emotie. Dit is waarom geur het vermogen heeft je naar een bepaalde tijd en plek te brengen. Geur brengt bepaalde herinneringen of gevoelens naar boven.

Mensen kunnen ongeveer 10.000 verschillende geuren herkennen. Wat nog opmerkelijker is, we kunnen geuren na een jaar met een nauwkeurigheid van 65% herinneren, in tegenstelling tot slechts 50% van de beelden die we gezien hebben na drie maanden. (Geur Instituut).

“75% van de emoties die we dagelijks ervaren, worden beïnvloed door geur. Naast het zicht is geur het belangrijkste zintuig dat we hebben.”

Martin Lindstrom, Brand Sense: Hoe we krachtige merken kunnen neerzetten door middel van aanraking, smaak, geur, zicht en geluid.

De Resultaten

De resultaten zijn binnen: blijere klanten die uw merk onthouden en langer blijven hangen. Uit academisch en praktijk onderzoek blijkt dat het gebruik van geur een sterke invloed heeft op hoe consumenten een merk beleven. De juiste omgevingsgeur kan de winkelervaring verbeteren, een comfortabele en positieve omgeving creëren die consumenten op subtiele wijze ertoe kan aanzetten meer tijd in de winkel door te brengen en de uitgaves te verhogen.

Het verspreiden van het juiste aroma kan uw merkidentiteit versterken, de perfecte ambiance creëren voor uw klanten, medewerkers en gasten en uw bedrijf onderscheiden van uw concurrenten.

Een marketingbureau introduceerde het Amerikaanse schoenenmerk ‘New Balance’ bij Chinees winkelend publiek via een zintuiglijke winkelervaring. Er werd een nostalgische geur van hout en leer om het erfgoed en vakmanschap van het merk over te brengen. Winkelend publiek gad twee keer zoveel geld uit in vergelijking met winkels van vergelijkbare grootte elders, omdat de sfeer hen ertoe aanzette om te blijven hangen. “Hoe langer een klant in een winkel blijft, hoe meer hij uitgeeft” (adviesbureau Equal Strategy).